به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، مهرداد بائوج لاهوتی درباره نامه سازمان محیط زیست به وزارت کشور برای جلوگیری از شمارهگذاری مجدد موتورسیکلتهای کاربراتوری، گفت: شمارهگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری حدود 4 سال پیش به دلیل افزایش آلایندگی هوا به دلیل تردد این وسیله نقلیه متوقف شد، بنابراین درچنین شرایطی که آلودگی هوا درتهران به معضلی لاینحل تبدیل شده وزارت صنعت نمیتواند خلاف قانون از دولت درخواست شمارهگذاری مجدد این موتورها را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه موتورسیکلتها روزانه هفت گرم گاز تولید میکنند، افزود: یک دستگاه اتومبیل غیراستاندارد از نوع پراید درشرایط فعلی 2.5 گرم گاز درهوا منتشرمیکند، ضمن اینکه سالانه 5 هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند؛ بنابراین محیط زیست طبق قانون به عنوان متولی، با وسایل نقلیه آلاینده، هر فرد و دستگاهی که به دنبال ایجاد آلودگی هوا باشد، برخورد کرده و باید از تردد وسایل نقلیه غیر استاندارد در شهر جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه وزارت صنعت نمیتواند و حق قانونی برای شماره گذاری مجدد موتورسیکلتهای کاربراتوری ندارد، گفت: اصرار وزارت صنعت و درخواست این وزارتخانه از دولت دراین راستا غیرقانونی است، وزارت صنعت دراین مسیر به منافع خود فکر کرده و به دنبال افزایش تولیدات خود است؛ اما در قانون هوای پاک هم تاکید شد که واردکنندگان موتورسیکلتهای برقی از تعرفه صفر درصد استفاده کنند، یا اینکه تولید کننده موتوربرقی در داخل کشور از مالیات برارزش افزوده معاف است.
لاهوتی گفت: وزارت صنعت باید تولیدکنندگان را ترغیب به تولید موتورسیکلت برقی در داخل کشور کند، تا بتوان از مرگ و میرهای ناخواسته به دلیل آلایندگی هوا جلوگیری کرد، البته سازمان استاندارد هم دراین خصوص نقش مهمیدارد؛ اما سازمان محیط زیست باید به وظیفه قانونی خود در این خصوص عمل کرده و از فعالیت اینگونه موتورسیکلتها درکشور ممانعت به عمل آورد.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس، افزود: بیتردید مجلس تمام بسترهای لازم برای جمعآوری موتورسیکلتهای بیکیفیتی که در شرایط کنونی موجب بروز تصادفات شده یا نقش موثری در افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها دارند، فراهم کرده است، بنابراین مشکلات کنونی در زمینه عدم اعمال قانون برای موتورسیکلتهای متخلف به عملکرد دستگاههای اجرایی برمیگردد.
نظر شما